Τρίτη, 24 Ιουνίου 2014

Ή στραβός είναι ο αιγιαλός, ή αυτοί μας κοροϊδεύουν!


Ενα εκατ. κυβικά μέτρα μπάζα από το παλιό αεροδρόμιο θα γίνουν επιχωματώσεις
Ενα εκατ. κυβικά μέτρα μπάζα (!), από το παλιό αεροδρόμιο,
θα γίνουν επιχωματώσεις.
Ποτέ άλλοτε τόσοι... λίγοι δεν τόλμησαν να κοροϊδέψουν τόσους πολλούς! Αυτή η διαπίστωση ταιριάζει γάντι στην ολιγάριθμη ομάδα μανδαρίνων της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, η οποία, συνεπικουρούμενη από επιλεγμένους παράγοντες του υπουργείου Περιβάλλοντος, υπό την επιτήρηση στελεχών της τρόικας επαναφέρουν στο προσκήνιο το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό.

Με φραστικές ακροβασίες και χονδροειδείς επαναδιατυπώσεις των ίδιων ρυθμίσεων επιχειρείται στο τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου, που προωθείται για ψήφιση από τα θερινά τμήματα της Βουλής, αφενός μεν να διατηρηθούν αυτούσιες όλες οι βασικές ρυθμίσεις που αφορούν στις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων πάνω στο κύμα, στην εκποίηση της δημόσιας περιουσίας και την εξυπηρέτηση καταπατητών και επιχειρηματικών συμφερόντων παράλληλα με τον περιορισμό της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών στον αιγιαλό, οι οποίες έχουν προκαλέσει πρωτοφανή έκρηξη αντιδράσεων, αφετέρου δε να ρίξουν στάχτη στα μάτια των αντιδρώντων, ότι δήθεν έγιναν ουσιώδεις αλλαγές και βελτιώσεις.
 
Αναδίπλωση
 
Η κυβέρνηση ακολούθησε τον προηγούμενο μήνα τακτική αναδίπλωσης, για να επανέλθει δριμύτερη μετά τις διπλές κάλπες του Μαΐου, αφού πρώτα αναγκάστηκε να σηκώσει... λευκή σημαία στο μέτωπο του νομοσχεδίου για τον αιγιαλό και την παραλία, υπό το βάρος των πολιτικών αντιδράσεων, ακόμη και σε ενδοκυβερνητικό επίπεδο και της γενικής κατακραυγής των πολιτών.
Παράλληλα, σε συνδυασμό με τις νεότερες πληροφορίες που εκπορεύονται από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος, επιβεβαιώνεται πλήρως το ρεπορτάζ της «Ε» με τίτλο «Λευκή σημαία σε ακτές και καταπατητές», που είχε παρουσιάσει στις 15 Μαΐου 2014 τόσο τις μεθοδεύσεις προσχηματικού διαλόγου που ακολουθήθηκαν από τους κυβερνητικούς αρμόδιους μετά την παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά, που είχε ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών αναμόρφωση και βελτίωση του νομοσχεδίου, όσο και ότι μπαίνουν «κόκκινες γραμμές» και οι βασικές και ταυτόχρονα προκλητικές, και ελεγχόμενες παράνομες και αντισυνταγματικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου τελικώς δεν αλλάζουν. 

Επαναδιατυπώσεις
 
Πρέπει να αναφερθεί ότι για την επιχείρηση εξυπηρέτησης ιδιοκτητών αυθαιρέτων πάνω στο κύμα, στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου για τη διαχείριση του αιγιαλού και της παραλίας, η λέξη «νομιμοποίηση» αντικαθίσταται από τη λέξη «αδειοδότηση»!
Παράλληλα, επιχειρείται η νομιμοποίηση των κτισμάτων, εγκαταστάσεων και άλλων υποδομών που βρίσκονται πάνω στο κύμα, να γίνει με ομπρέλα το «νόμο Καλαφάτη» (ν.4178/2013) καλύπτοντας κτίσματα που ανεγέρθηκαν έως τις 28.7.2011, ημερομηνία που θέτει ως όριο ο συγκεκριμένος νόμος, υποτίθεται για να μη δημιουργηθεί νέα γενιά αυθαιρέτων, είτε υπάρξουν αυθαίρετα που πρώτα θα νομιμοποιηθούν και μετά θα κτιστούν!
Πράγμα που, όπως έχουν διαπιστώσει έλεγχοι των επιθεωρητών περιβάλλοντος, έχει συμβεί σε βίλες πάνω στο κύμα σε κοσμοπολίτικα και τουριστικά νησιά όπως η Μύκονος, αλλά και σε προσθήκες ειδικών κτηρίων μεγάλης αξίας.
Βεβαίως η νομολογία του ΣτΕ ρητά και κατηγορηματικά απαγορεύει κάθε είδους νομιμοποίηση αυθαιρεσίας σε αιγιαλό ή άλλη προστατευόμενη περιοχή, αλλά αυτό δεν φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα τους συντάκτες του νομοσχεδίου.
Εντυπωσιακό είναι ακόμη ότι επιχειρείται να εμφανιστεί ότι απαλείφεται από το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου η περιβόητη ρύθμιση για τις επιχωματώσεις των ακτών σε «στρατηγικές επενδύσεις», ενώ στην πραγματικότητα διατηρείται η ίδια ρύθμιση, με τον μανδύα έργων επιχωμάτωσης με στόχο δήθεν «την ποιοτική και ποσοτική βελτίωση της πρότερης κατάστασης του αιγιαλού».
Πρόκειται για ρύθμιση η οποία, όπως έχει αποκαλύψει η «Ε», εξυπηρετεί φωτογραφικά και κατά προτεραιότητα το σχέδιο της Lamda Development, του Ομίλου Λάτση, το οποίο προβλέπει περίπου 1 εκατομμύριο κυβικά μέτρα μπάζα από το παλιό αεροδρόμιο να γίνουν επιχωματώσεις στο παράκτιο μέτωπο του Ελληνικού. 

Οι κόκκινες γραμμές
 
Οι βασικές ρυθμίσεις, που αποτελούν τον πυρήνα του νομοσχεδίου και υποτίθεται ότι αλλάζουν αλλά όλο οι ίδιες μένουν ή, με άλλα λόγια, οι τρεις «κόκκινες γραμμές» που βάζει το υπουργείο Οικονομικών και επιχειρεί ρίχνοντας στάχτη στα μάτια να παραπλανήσει τους εύπιστους και να δώσει επιχειρήματα αναδίπλωσης στους εύκαμπτους ώστε να διασωθούν από τη θύελλα των αντιδράσεων κατά του νομοσχεδίου, έχουν ως εξής:
1. Νομιμοποίηση αυθαιρέτων πάνω στο κύμα. Επιχειρείται για εισπρακτικούς και πελατειακούς λόγους, αλλά και για την εξυπηρέτηση επιλεγμένων συμφερόντων που αγοράζουν μέσω ΤΑΙΠΕΔ δημόσια περιουσία, ξενοδοχεία, μαρίνες, λιμενικές και άλλες εγκαταστάσεις, η νομιμοποίηση αυθαίρετων κατασκευών και εγκαταστάσεων στον αιγιαλό.
Το υπουργείο Οικονομικών, για να περάσει τη συγκεκριμένη ρύθμιση προβάλλει το επιχείρημα ότι νομιμοποιούνται παρανομίες που έγιναν κατά την κατασκευή τους και αφού προηγηθεί υποχρεωτικά περιβαλλοντική μελέτη και εφόσον τα έργα αυτά είχαν κατασκευαστεί το αργότερο μέχρι 28.7.2011.
Δηλαδή πριν από την ημερομηνία ανέγερσης, που ισχύει για τις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων, με βάση και το νόμο του ΥΠΕΚΑ για την αυθαίρετη δόμηση.
Βεβαίως το επιχείρημα είναι έωλο, αφού οι νόμοι νομιμοποίησης των αυθαιρέτων ρητά και κατηγορηματικά απαγορεύουν για συνταγματικούς λόγους τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων σε προστατευόμενες ζώνες του αιγιαλού και της παραλίας. Εξάλλου για χιλιάδες από αυτές τις εγκαταστάσεις έχουν εκδοθεί τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις κατεδάφισης.
2. Οι επιχωματώσεις του αιγιαλού, σε «στρατηγικές επενδύσεις». Εμφανίζεται ότι η ρύθμιση απαλείφεται από το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου, ενώ στην πραγματικότητα το υπουργείο δεν κάνει βήμα πίσω αλλά επανέρχεται δριμύτερο. Προστίθεται ρύθμιση η οποία προβλέπει ότι έπειτα από αίτηση του Δημοσίου ή ξενοδοχειακών επιχειρήσεων θα επιτρέπονται σχετικές παρεμβάσεις στον αιγιαλό για αποκατάσταση, καθώς και την ποιοτική και ποσοτική βελτίωση της πρότερης κατάστασής του.
Η ρύθμιση αυτή όχι μόνον δεν αποκλείει, αλλά αφήνει διάπλατο παράθυρο να εφαρμοστεί, και μάλιστα επιλεκτικά και κατά περίπτωση, η βασική πρόβλεψη επιχωματώσεων σε μονάδες που έχουν ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις ή σε ΕΣΧΑΣΕ-ΕΣΧΑΔΑ, δηλαδή αφορούν σε μεγάλη επενδυτική δραστηριότητα.
Μετά το Ελληνικό είναι προφανές ότι θα χρησιμοποιηθεί για μπάζωμα του αιγιαλού σε όλες τις τουριστικές αναπτύξεις δημόσιας περιουσίας, όπως π.χ. σε Αστέρα Βουλιαγμένης, Χαλκιδική κ.λπ.
3. Επιχειρηματική εκμετάλλευση των παραλιών. Το τελικό νομοσχέδιο παραμένει αμετακίνητο στους περιορισμούς ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών και την εμπορική εκμετάλλευση των παράκτιων περιοχών.
Το όριο σήμερα δεν είναι δυνατόν να υπερβαίνει τα 500 τετραγωνικά μέτρα ανά παραχώρηση, με υποχρεωτική ελεύθερη ζώνη μεταξύ παραχωρήσεων μήκους τουλάχιστον 100 μέτρων.
Το υπουργείο, δήθεν βάζοντας νερό στο κρασί του, προωθεί τελική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία το εμβαδόν των 500 τετραγωνικών μέτρων ανά παραχώρηση να διατηρείται, αλλά η απόσταση των 100 μέτρων εξετάζεται να μειωθεί στα 70 μέτρα, αφού οι ελληνικές παραλίες λόγω μορφολογίας δεν έχουν τόσο μεγάλη έκταση.
Επιπροσθέτως, αν αποδεικνύεται ότι μετά τους προαναφερόμενους περιορισμούς παραμένει ελεύθερο λιγότερο από 50% του εμβαδού της παραλίας, τότε το εμβαδόν των 500 τετραγωνικών μέτρων θα μειώνεται περαιτέρω.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, κυρίαρχο στοιχείο στις ακτές θα είναι οι επί πληρωμή για είσοδο ή χρήση ομπρέλες και ξαπλώστρες, μαζί με μόνιμες, πακτωμένες κατασκευές (π.χ. γήπεδα αθλοπαιδιών), οι οποίες θα παραμείνουν και μετά την εγκατάλειψη της δραστηριότητας, όπως επίσης εγκαταστάσεις εκμίσθωσης θαλάσσιων μέσων αναψυχής, καθισμάτων, ομπρελών, λειτουργία τροχήλατου αναψυκτηρίου κ.λπ.
Αξιοσημείωτο είναι, τέλος, ότι επιχειρείται στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου να εμφανιστεί ότι ενισχύεται η προστασία λιμνών και ποταμών, χωρίς να αποκλείεται η κάθε είδους αξιοποίησή τους.
Στο στόχαστρο έχουν τεθεί λίμνες όπως Στυμφαλία, Μητρικού, Κουμουνδούρου, Ισμαρίδα, Καϊάφα, τεχνητές λίμνες Πλαστήρα, Θησαυρού και Μαραθώνα. Επίσης ποταμοί όπως Εβρος, Ευρώτας, Λούρος, Πηνειός Πελοποννήσου, Βοιωτικός Κηφισός, Ασωπός κ.ά. 

Μνημονιακή υποχρέωση, λέει ο επίτροπος
 
Μνημονιακή υποχρέωση αποτελεί το νομοσχέδιο για την ελληνική ακτογραμμή, το οποίο η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να εφαρμόσει άμεσα.
Αυτή την απάντηση έδωσε πρόσφατα ο επίτροπος Οικονομικών της Κομισιόν Σιμ Κάλας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή.
Ο Ελληνας ευρωβουλευτής, στην ερώτησή του, ζητούσε να μάθει από την Κομισιόν «ποια ήταν τα συγκεκριμένα θέματα που συζητήθηκαν για κάθε μία από τις κατηγορίες χωροταξίας, πολεοδομίας, περιβάλλοντος και τι τελικά συμφωνήθηκε».
Στην απάντησή του ο κ. Κάλας τονίζει ότι αποτελεί μνημονιακή δέσμευση της Ελλάδας να θεσπίσει ταχέως νομοθεσία για τις παράκτιες ζώνες, επισημαίνοντας μάλιστα ότι το νομοσχέδιο αυτό θα πρέπει να έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, «τη διευκόλυνση των "στρατηγικών επενδύσεων" και τις "ιδιωτικοποιήσεις"».
Στη συνέχεια της απάντησής του ο επίτροπος ενημερώνει ότι «οι Αρχές θα θεσπίσουν, επίσης, ένα νέο νόμο περί δασοκομίας για να αποσαφηνίσουν τον ορισμό των δασών και των δασικών γαιών». Επιπλέον, αναφέρει ο επίτροπος, η κυβέρνηση σημείωσε πρόοδο όσον αφορά την πρόσκληση υποβολής προσφορών για έργα σχετικά με το κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες για να εξασφαλισθεί η ολοκλήρωσή τους μέχρι το 2020.
Πέραν τούτου, η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύθηκε να εγκρίνει μέχρι το φθινόπωρο του 2014 το παράγωγο δίκαιο που εκκρεμεί σχετικά με την περιβαλλοντική άδεια. 

Πηγή: enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: